Picnic start met lokale prijsdifferentiatie
In het buitenland is het al langer ingeburgerd en in Nederland zien we de trend ook ontstaan: steeds meer (online) supermarkten gaan lokaal prijzen. Van Jumbo weten we al jaren dat ze per vestigingsplaats andere prijzen voeren, PLUS voert lokaal verschillende prijzen voor producten die onder hun eigen huismerk vallen en ook Hoogvliet heeft prijsverschillen afhankelijk van locatie.
Daar is met Picnic nu wederom een speler bijgekomen. Sinds deze week zien we voor een klein aantal producten minimale prijsverschillen afhankelijk van het geselecteerde afleveradres. Zo kost bijvoorbeeld Maggi Groentesaus mix in Tilburg €0.88 en in Amsterdam €0.85. Voor een blik Unox stevige Champignonsoep betaal je in Tilburg €2.12, waar die in Amsterdam €2.15 kost. Ook voor een Tony’s Chocolonely Melk noga betaal je in Amsterdam nét iets meer dan in Tilburg, €2.71 om €2.69. De verschillen zijn nog beperkt en Picnic lijkt zich ook lokaal aan de laagste prijs versus Jumbo en PLUS te houden. We zien momenteel beperkte prijsdifferentiatie op een honderdtal artikelen, wat op een testperiode lijkt te wijzen. Om er achter te komen waarom Picnic er ook voor lijkt te hebben gekozen om lokale prijzen in te voeren, spraken we met pricing specialist Bob Michels van Picnic.
Na onder andere Jumbo, PLUS en Hoogvliet, voert Picnic nu ook lokale prijzen in. Waarom nu?
Bij Picnic matchen we de laagste online prijzen van AH, Jumbo en/of PLUS. Omdat deze over de jaren steeds meer lokaal gingen prijzen, wilden we hen ook lokaal gaan matchen. Dit stond dus al langer op ons verlanglijstje, maar tot nu toe was het technisch nog niet mogelijk. Inmiddels is de software gereed en kunnen we automatisch ook de lokale prijzen matchen. Daarmee zullen veel vragen van klanten voorkomen worden, omdat zij nu de laagste lokale prijs zien die voor hen relevant is.
We zien momenteel een honderdtal artikelen waar prijsdifferentiatie plaatsvindt, wordt dit binnenkort verder uitgebreid?
We zijn gestart met een test op een beperkt aantal producten. Wanneer dat goed verloopt, dan zal het naar verwachting verder uitgebreid worden.
Hogere marges per product was ook een factor neem ik aan?
Door lokaal te prijzen vergelijken we de prijzen van klanten uit bijvoorbeeld Venlo niet meer met supermarkten uit Den Haag. Doordat we nu lokaal kunnen vergelijken zullen productprijzen in de verschillende gemeenten soms wat omhoog gaan. Dit zullen we dan ook terugzien in onze marges. Het geldt natuurlijk ook andersom: de prijzen zullen door lokaal te vergelijken ook omlaag gaan, wat een negatieve impact heeft op de marge.
Is de volgende logische stap nog dynamischer prijzen, bijvoorbeeld i.c.m. houdbaarheid, voorraadniveau’s, het weer?
Nee, dynamisch prijzen staat bij ons niet in het plan. We hebben af en toe al wat ‘op=op’ aanbiedingen die vaak gepaard gaan met het seizoen. Denk hierbij aan speelgoed, huishoudartikelen en bijvoorbeeld wegwerpbarbecues. We kijken natuurlijk ook naar verschillende manieren om voedselverspilling tegen te gaan, zo maken we gebruiken van het concept ‘Koopjesbak’ waarin artikelen worden verkocht tegen een lagere prijs omdat we die we anders moeten weggooien. Maar dynamischer prijzen aan de hand van deze factoren staat niet op de roadmap.
Hoe bepalen jullie wie welke prijzen te zien krijgt?
Aan de hand van de gemeente waarin onze klant woont bepalen we de prijzen. Dit zorgt ervoor dat we de laagste prijs bieden van de supermarkten in de buurt, waar de klant wellicht ook weleens komt. Daardoor weet elke klant dat ze bij Picnic naast de gratis bezorging, ook de laagste prijs krijgen.
We hebben in het verleden gezien dat consumenten dit als oneerlijk ervaren, hoe zien jullie dat?
Nu zien mensen bijvoorbeeld in de gemeente Den Haag dezelfde prijzen als in gemeente Heerlen, terwijl de prijzen van lokale supermarkten er daar erg anders uitzien. We moesten dus reageren op de lokale prijslijnen van de supermarkten. Je ziet dit eigenlijk buiten Nederland en in andere industrieën overal al terug. Kijk maar naar Duitsland, daar prijzen winkels zelfs vaak individueel om optimaal te concurreren met de nabijgelegen winkels. Binnen Nederland zie je dat ook bij bijvoorbeeld tankstations. Voor onze klanten betekent het dat sommige producten iets goedkoper en andere iets duurder worden. Het gaat echter om kleine verschillen; wij matchen gewoon de laagste prijs in de buurt en dat is wat de klant belangrijk vindt.
Meer weten over lokale prijsdifferentiatie bij Picnic? Mail naar info@superscanner.nl!